En resa till Mbekweni med kollegor på Amadeusklinken i Halmstad

Den 19/1 hade jag, Lisa Ernstson, en bildvisning från min voluntär resa till Mbekweni. Kollegor på min arbetsplats Amadeusklinken i Halmstad, fick följa med på min resa och titta på bilderna från projektets arbete. De första fem minuterna visade jag ett bildspel till tonerna av musiken "Seven Seconds" för att alla skulle få en känsla av vardagen i en kåkstad. Därefter berättade jag om projektet och hur vi arbetar för och med människorna i Mbekweni. Många kollegor undrade om pengarna verkligen når fram och jag kunde berätta och bekräfta att pengarna når människorna där. Ingen får pengar i handen - vi kommer istället med kunskap och engagemang, vi networkar och stöttar. Genom projektet blir männsiskor sedda och bekräftade och många människor har med sin egen kraft gjort förändringar i sina liv för att må bättre, leva bättre och skapar sig en postiv framtid. Genom att människor går ihop och bildar grupper/organisationer blir de starka och tillsammans kan de göra förändring. Jag berättade även om vårt utbytesprogram där våra vänner från Mbekweni kommer till Sverige för att få kunskap och ideér som de kan föra med sig och implementera i sin egen hemstad. Och att vi minsann inte ska tror att vi i Sverige gör allt rätt, vi har så mycket att lära från dem. Det är verkligen ett utbyte på alla plan.

Många kollegor kom upp till mig efterråt och var rörda men också oerhört glada för de sätt som vi arbetar. Att människor får kraft att förändra sina liv och att så många blir positivt påverkade genom goda förebilder. 



 

Kommentarer
Postat av: Pia Arnehed

Vad intressant din blogg är. kommer definitivt läsa på din blogg igen! (: Ha en kul dag :p

2011-02-23 @ 22:52:53
URL: http://jade.se/reseguide

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0