Nya mötesplatser för ungdomar i Mbekweni.

Ikväll hade vi det sista eventet för ungdomar, vi avslutade med en filmkväll där vi såg den Sydafrikanska familjen Jerusalem. Cirka 45 ungdomar kom till kvällens filmvisning. De senaste tre kvällarna har vi haft flera olika event för ungdomar, Poesikväll, tjejkväll, killkväll mm. Alla dessa workshops har varit mycket välbesökta och populära. Några naturliga mötesplatser för ungdomar finns helt enkelt inte annars här i Mbekweni.

De tjejer som varit kärnan utav MYSP har nu verkligen fått glöden igen och både nya poseikvällar och filmkvällar är planerade även efter att det svenska teamet åkt hem.
Vi brukar ofta prata om att vi i svenska gruppen är brobyggare eller att vi öppnar dörrar. Det har verkligen kännts att vi gjort det bland ungdomarna denna gång.
Vi har lyckats samla många nya ungdomar mellan 14 och 27 år som verkligen vill vara med och utveckla Mbewkeni.

Jag har också besökt flera skolor under dessa veckor. Skolbesöken är också otroligt intressanta. Jag blir lika imponerad varje gång som jag möter alla dessa elever som efter skoltid väljer att lägga sin fritid på att jobba som Peer Educators. Känns bra att vi skapat så goda relationer med Wagon of hope som håller i Peer Educators. De kan tillföra vårt projekt mycket.

När jag nu sumerar dessa två veckor så kan jag konstatera att det är otroligt kul att jobba med ungdomar i Mbekweni. Varje dag har jag träffa fantastiska människor som brinner för att utveckla sin "community". Det är med positiva tankar jag strax går och lägger mig nöjd och belåten med dessa veckors utvecklande arbete i Mbekweni.

// Per Johansson


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra jobbat Per och alla andra! Per, vi hörs när du kommit hem så får vi ta en genomgång

2010-10-29 @ 19:17:30
Postat av: Pontus

Bra jobbat Per och alla andra! Per, vi hörs när du kommit hem så får vi ta en genomgång

2010-10-29 @ 19:18:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0