Vilken fantastisk dag!

Vilken fantastisk dag vi haft! Idag var nämligen dagen D då vi skulle "sjösätta" det nya projektet och introducera John, vår nyanställde, koordinator i Mbekweni på ett mer officiellt sätt. Sättet vi skulle göra det på var genom att anordna en s.k. launch, ett stort möte dit alla nyckelpersoner bjuds in.

Allt var förberett och välorganiserat, trodde vi. Men som så ofta händer i Afrika så spricker mycket ändå i slutet!

Högtalaranläggningen var inte på plats, projektorduken saknades, de som skulle laga maten visste inte att det stod i programmet att kaffe skulle serveras i början utan trodde det var i slutet, barnkören kunde inte komma o.s.v.  Men nu är det också så  i Afrika att allt kanske inte blir som man tänkt sig, men det behöver nödvändigtvis inte bli sämre för det! Man får bara ha stor kreativitet, tålamod och inte vara stressad över att klockan tickar så ordnar sig det mesta!

Någon kände någon som fick dit en högtalaranläggning, bilderna fick visas mot en vägg, några av kvinnorna på plats ordnade snabbt ihop en kör som sjöng, kaffet kom så småningom och allt blev en fantastisk tillställning!

Massor av folk kom och vi hade några fantastiska timmar tillsammans.

Catherine introducerades som "the Swedish mother of the project" och höll en presentation kring projektets bakgrund och Pumla presenterades därefter som the"South African mother of the project" och höll ett av sina suveräna brandtal om hur projektet vuxit fram och vad det betytt för Mbekweni.

Flera människor gavs också möjlighet att ge ett kort vittnesmål  om vad projektet betytt för dem. Några av ungdomarna som går en science kurs genom vårt projekt visade experiment och John fick avslutningsvis plattformen för att berätta om sig själv och om hur vi arbetar vidare från idag. John hade också bjudit med sin fru vilket väckte stor glädje och munterhet bland de församlade eftersom hon också är en xhosakvinna. Överhuvudtaget blev John oerhört väl mottagen och det känns verkligen som vi är på väg någonstans nu......  
  
Möte i Mbekweni

 
 John, Pumla och Catherine


Kommentarer
Postat av: B

Vad härligt det låter. Jag ser det framför mig. Hur ni bara faller in i "the African time". Roligt att John blir så väl mottagen. Jag är säker på att ni får några framgångsrika dagar.

2009-05-08 @ 23:44:30
Postat av: B1

Vad härligt det låter. Jag ser det framför mig. Hur ni bara faller in i "the African time". Roligt att John blir så väl mottagen. Jag är säker på att ni får några framgångsrika dagar.

2009-05-08 @ 23:46:32
Postat av: Anonym

2009-05-08 @ 23:50:33
Postat av: Anonym

Ni är fantastiska!!



/ Bengt-Olof

2009-05-09 @ 00:26:26
Postat av: Anonym

Jag håller med föregående talare "NI är fantastiska"!/Birgitta Ö

2009-05-09 @ 07:37:43
Postat av: Evy Olsson

Hej Catherine "the Swedish mother of the project" jag visste inte att ni var där igen, verkligen roligt att läsa om vad som händer där nere, när ni är på plats, god fortsättning önskar jag

Kram från Evy

2009-05-09 @ 15:41:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0