Första intrycket av Mbekweni

MItt namn är Richard Karlsson och jag gör mitt projektarbete här i Mbekweni som handlar framför allt om att  praktisera och studera ledarskap i förskola och skola. Jag går tredje året på Sturegymnasiets Barn- och fritidsprogram med inriktning idrott -hälsa. Min medverkan här är på volontärbasis och ligger utanför själva projektet. Min mamma ingår i projektet, därför var kopplingen  till msjälvklar.

MItt första intryck av Mbekweni var väldigt starkt och samtidigt väldigt positivt. Med det menar jag den glädje som man slogs av trots denna förfärliga levnadssituation som de faktiskt lever i, de har nästan alltid ett leende på läpparna vilket glädjer mig.
Men man kan inte bara avskärma dessa problem som man såg väldigt tydligt bara vi körde igenom Mbekweni. Dessa plåtskjul, barn på gatan, fulla män mm. Det med fulla män fick vi en väldigt tydlig kontakt med när vi stannade vid Thozama`s hus och gick ur bilen. Efter en kort stund där inne slogs jag av en spritdoft och då visade det säg att tre fulla män kom in i huset och skulle hälsa vilket för mig var lite skrämmande till en början men sedan efter en kort "avläsning" förstod jag att de bara ville hälsa och vara trevliga. Så man hann aldrig blir otrygg vilket var skönt.

Sedan körde vi vidare genom Mebkweni och vidare till taal monument (språk monument) som är ett monument över de elva officiella språken i Sydafrika.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0